Recenze, chyby a návody pro hru PixWords

PixWords je hlavolam se slovy na způsob křížovek, kde jsou místo slovní nápovědy obrázky. Hru můžete bezplatně stáhnout v aplikacích pro androidy, aplikace je dostupná i pro iphone, ipod a ipad.  Hra je přeložená do 19 jazyků včetně češtiny a nabízí více než 350 úrovní.
Cílem hry je v každé úrovni vyluštit tajenek pomocí obrázků. Do dalšího kola vede cesta jen přes úplné odkrytí všech slov. Za každé uhodnuté slovo obdržíte bod a nasbírané body potom můžete použít k nápovědě. K dispozici máte tři druhy nápovědy, odebrání nepoužitých písmen, vložení libovolného písmene hledaného slova a první písmeno slova. Co si budeme vykládat, nápověda sežere pro běžného smrtelníka tolik bodů, že se záhy ocitnete v úzkých. Pokud nechcete za nápovědu platit nebo si instalovat hry, které vám mají doplnit body, ale stejně tak po instalaci nečiní, nezbyde vám nic jiného, než hledat tajenku na internetu.

pixwords-obrázekNemyslete si, že záseky ve hře vyřešíte opětovnou instalací hry a ušetřením nápovědy za vyluštěná slova. Hra se totiž pokaždé instaluje s jiným pořadím hádanek, kola nikdy neprocházíte opětovně stejně. Některá slova dokonce naleznete v kombinaci s jinými v jedné úrovni. Proto je zavádějící hovořit o 350 úrovních hry. V PiXWords prostě nepostupujete od nejjednodušších hádanek po ty nejsložitější, ale ta subjektivně nejtěžší slova můžete vyfasovat klidně ve druhém kole.

Dalším nedostatkem hry je překlad a úprava do českého jazyka. Některé výrazy zůstaly v angličtině, přesto že k nim existuje český ekvivalent, u jiných došlo při překladu ke zkomolení. Například místo českého termínu Páka musíte doplnit Armwrestling, obrázek s motivem Vintage zní v překladu Vintáž. Až se budete trápit s obrázkem jasně odkazujícím na Vrata, vězte, že do tajenky musíte doplnit Vráta.

Není sporu, že hra podporuje představivost a zvyšuje slovní zásobu. Některé obrázky mají jednodušší význam, než byste čekali, u některých je potřeba více abstrahovat, jiné vyžadují opravdu odbornou znalost. Pro zajímavost- ta rybářská loď na obrázku je Trauler, předmět připomínající čočku fotoaparátu je Apertura. Vyzkoušíte si také znalosti z konkrétních druhů psů a koček nebo exotického ovoce a jídel.

Na českých serverech najdete řešení k více než patnácti stům obrázkům, například zde, není ovšem kompletní.

PiXWords je určitě zajímavá hra s originálním řešením a velkým množstvím nápadů, které podporují představivost a logické myšlení. Hratelnosti PiXWords však podráží nohy odbytý překlad, nelineární postup obtížnosti a leckdy velmi těžké výrazy vyžadující odbornou způsobilost. Slabá nápověda ve hře svádí k nákupu kreditů nebo k hledání tajenek po internetu. Může se Vám tak stát, že po několika dnech záseků hru odvrhnete nebo využijete doslovných návodů a hra ztratí veškeré kouzlo.